Hopp til innholdet

«Nidaros» (foreløpig ukjent alder)

Funnet «på gata» i Trondheim av Ingrid Marie Heiene, som var så vennlig å overlate den til meg.Skal prøve å bygge den opp så tidsriktig som mulig.

Utgangspunktet kan ses på bildene. Først og fremst manglet den bakhjul, setepinne og sete. I tillegg var forbremsen mangelfull, og lokket på ringeklokken var dessverre også borte. Av de gjenstående delene var det mye gammelt (originalt). Forniklede deler: feste for bremsearm, pumpeholdere, alt av krank og styrelager, forbremsen samt feste for (karbid)lykt. Gaffelen virker også original (forniklet og lukket), det samme med fornav og framfelg. Så det er mye bra her å bygge videre på. Forskjermen er nok fra 30-tallet, muligens også styret.
Det er ellers ikke et rammenummer å spore. Det var heller ingen stempel inni fornavet. Det gjenstår fortsatt å åpne kranken. På forbremsen står det stemplet ‘1910’, noe som nok kan passe godt – hvis det er et årstall.

Utfordringer: Den har tydeligvis hatt to-girs baknav, trolig Torpedo. Jeg har et sånt liggende, men det er dessverre krommet og stemplet 54. Jeg føler det passer for dårlig å sette på dette. Jeg kan vente / prøve å skaffe et forniklet Torpedo Zweigang, men jeg kan like godt vente på telefon fra Hamar tror jeg. Så jeg tror kanskje det heller mot et (forniklet) New Departure nav, en type som var populær på tyvetallet. Edit: Jeg gikk for et ganske fint hjul som sto på en annen gammel sykkel (Hammerstad). Hjulet er 28 x 1 3/8 (642mm) og har et tyvetalls forniklet Torpedo-nav. Forfelgen er 622mm i diameter, det kommer til å fungere fint.
Jeg har videre en stygg setepinne, men den får inntil videre duge. Trenger imidlertid en foring for å få det til å passe. Et snabelsete skal jeg også kunne hoste opp. Jeg trenger også nytt styre, da det som sto på var krommet. Det er en dårlig match med resten. Bremsen må fikses eller erstattes med noe annet. Skjermer får den nok fra det forrige tilsvarende prosjektet som ble bygd opp uten skjermer.

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *