Jeg har brukt de siste dagene på å rydde og gå gjennom nav som jeg har liggende, i første omgang for klassiske «standardsykler» (ikke moderne racere m.m.). Her er en oversikt.
Foran fra venstre: Styria, Favorit og Perry frinav. I midten: Torpedo; Dreigang, Zweigang og vanlig frinav – originalen til de foran. Bak: New Departure Model A, Novo, Sturmey Archer Three Speed samt to SA fornav.
Sturmey Archer
Sturmey Archer Three Speed med pedalbrems.Model TCW III fra august 1968. TCW er notorisk kjent for å være upålitelig, da bremsen er konstruert slik at den virker gjennom girsystemet.SA fornav, det ene fra februar og det andre fra juli 1955
Torpedo
Torpedo frinav fra 1956 i original eske.Torpedo Zweigang, evt. «Doppeltorpedo». Årsmodell 1954.Dreigang mod. 55. For å finne nøyaktig alder må navet åpnes, det får evt. bli senere.Snitt av frinavet jamfør brosjyren som lå i esken.
Her er en lenke til en post vedrørende vedlikehold av Torpedo Dreigang Mod. 55.
Perry, Styria, Favorit (Torpedo-kopier)
Fra 1950.Ekstra driver samt drev i esken.‘4’ skal angivelig bety 1934 – på 40-tallet gikk man over til to siffer.Dette Favorit-navet har ingen spor av dato inni eller på navhus. Bremsekuppel har merke ‘8’.Favorit har drev fra F&S (Torpedo). Ikke så rart – de fleste deler er kompatible.
New Departure, Novo og JØS
New DepartureModel A var vanlig på 20-tallet.Sveriges mest populære nav – fra Husqvarna.1949JØS baknav med gjenger for frikrans
Resten…
En del andre nav i mer eller mindre brukt tilstand.
Noen spesielle nav
F&S baknav med ATOM frikrans.Aksling stemplet 1931.Perry baknav med frinav og andre siden gjenget for frikrans – eller fastnav om man ville det. 😀Perry, deler. «Perry & Co Ltd Made in England Freewheel Unit Brit Pat No 461951»
Løse Torpedonav
19351938193819521954195419611963Oversikt over løse Torpedonav
Tilbakeping: Monterte nav (oppdateres) - mekk&drekk