Jeg har brukt de siste dagene på å rydde og gå gjennom nav som jeg har liggende, i første omgang for klassiske «standardsykler» (ikke moderne racere m.m.). Her er en oversikt.
Sturmey Archer
Torpedo
Torpedo frinav fra 1956 i original eske.Torpedo Zweigang, evt. «Doppeltorpedo». Årsmodell 1954.Dreigang mod. 55. For å finne nøyaktig alder må navet åpnes, det får evt. bli senere.Snitt av frinavet jamfør brosjyren som lå i esken.
Her er en lenke til en post vedrørende vedlikehold av Torpedo Dreigang Mod. 55.
Perry, Styria, Favorit (Torpedo-kopier)
Fra 1950.Ekstra driver samt drev i esken.‘4’ skal angivelig bety 1934 – på 40-tallet gikk man over til to siffer.Dette Favorit-navet har ingen spor av dato inni eller på navhus. Bremsekuppel har merke ‘8’.Favorit har drev fra F&S (Torpedo). Ikke så rart – de fleste deler er kompatible.
New Departure, Novo og JØS
New DepartureModel A var vanlig på 20-tallet.Sveriges mest populære nav – fra Husqvarna.1949JØS baknav med gjenger for frikrans
Resten…
En del andre nav i mer eller mindre brukt tilstand.
Noen spesielle nav
F&S baknav med ATOM frikrans.Aksling stemplet 1931.Perry baknav med frinav og andre siden gjenget for frikrans – eller fastnav om man ville det. 😀Perry, deler. «Perry & Co Ltd Made in England Freewheel Unit Brit Pat No 461951»
Løse Torpedonav
19351938193819521954195419611963Oversikt over løse Torpedonav
Tilbakeping: Monterte nav (oppdateres) - mekk&drekk