Hopp til innholdet

Nidaros (ukjent, anslagsvis 1910)


Bakgrunn

Ingrid Marie Heiene fant denne «på gata» i Trondheim og tok den med seg hjem. Sett fra mitt ståsted, og alle som er opptatt av norsk sykkelhistorie var dette svært prisverdig. Jeg kom etter hvert i kontakt med henne og fikk vel mer eller mindre mast meg til å overta den. Tusen takk til henne for det.

Sykkelen slik den forelå kunne i beste fall kalles et prosjekt. Den manglet f. eks. bakhjul, setepinne og sete. Lokket på ringeklokken manglet også – jeg gjetter vel at dette kan ha vært det eneste forrige eier beholdt, spesielt i tilfelle det var med Nidaros emblem.

Kjennetegn ved sykkelen

Stor, høyreist ramme – 62 cm

Spesielle dropouts bak

Lukket gaffel

Har hatt mekanisme for låsing av gaffel – erstattet med treplugg

«Bunnplugg»

Klokkekrank med delt aksel og «Nidaros» utfrest i drevet

Drevet er stemplet med patentnummer D.R.P. No 137332. Jeg sendte en e-post til det tyske patentbyrået som selvsagt svarte prompte. Patentet er registrert i 1902 og tilhørte d’herrer Edward Williams fra Birmingham og Albert Eadie fra Redditch. Iallfall Albert Eadie er et kjent historisk sykkelnavn, fra Perry og Royal Enfield. Patentet gjelder selve maskinen som man skulle bruke til å lage sykkeldrevene. Jeg fikk til og med en pdf-kopi av patentet, det er jo litt artig.

Forkrommet styre (for nytt, altså byttet ut på et tidspunkt)

Pedaler med 9/16″ aksling

Gaffel, styrelager, felgbrems, ringeklokke, setepinne, forhjul og krank er forniklet

Girskifter for Torpedo «Dreigang» satt på rammen, komplett med stang/wire

Forskjerm hadde «skjørt» som var vanlig på sent 30-tall

Plansje fra D.R.P. patent nr 137332


Følgende er gjort i første omgang:
Den er tatt helt fra hverandre, men dessverre med unntak av kranken som jeg måtte gi opp. Det er synd, fordi den er mitt eneste håp for å finne et årstall stemplet f. eks. på en lagerskål. Sykkelen mangler for øvrig rammenummer.
Jeg så først etter muligheten for å sette på et bakhjul med tregirs Torpedo, men de jeg hadde var for nye. Jeg endte opp med et standard Torpedo uten gir, forniklet og stemplet 1927. Størrelsen på denne felgen var 642mm, men forhjulet er beholdt uendret og er 622mm. En setepinne med dårlig fornikling ble funnet fram, jeg måtte legge inn en foring for at den skulle passe. Snabelsete. Jeg hadde skjermer og bagasjebrett fra en annen tilsvarende gammel Nidaros. Den gamle stag-felgbremsen ble byttet ut med en stempelbrems (forniklet, men nyprodusert). Styret er jeg ikke helt fornøyd med, jeg hadde et forniklet styre men det var for rustent. Holkene er celluloid. Noen smådeler er selvsagt satt på; nye kjedestrammere og en Nidaros ringeklokke (er nok litt for ny).