Hopp til innholdet

Nidaros (1909)

  • Nr nn-2021
  • Merke: Nidaros
  • Modell: Herre turist
  • Fabrikant: Lefstad, Trondheim
  • Rammenummer:
  • Årsmodell: 1909
  • Vekt: kg
  • Størrelse:
  • Dekk: 28 x 1 5/8 x 1 1/2 = 44-635
  • Nav: Torpedo frinav med pedalbrems
  • Annet: Overtatt fra

En historie

Opprinnelig fra en gård i nærheten av Persaunet, Trondheim tidlig i forrige århundre.
Da jeg overtok denne sykkelen var det flere Nidaros-detaljer på den. Det var pålimt et nyere merke (40-60-talls), det var også de stjernene som Nidaros var kjent for. I tillegg var det en verktøyveske med Nidaros-gravering i læret.
Dette får meg til å tro at sykkelen trolig var kjøpt hos Johan Lefstad i Munkegt. 44 (der virksomheten fortsatt holder til, for øvrig, nå som Intersport Lefstad).
Lefstad hadde importert sykler med navn «Styria» fra Østerrike og satte i 1905 også i gang med produksjon av sykler med samme navn. Det mest kjente merket fra Lefstad er imidlertid «Nidaros».

Kjennetegn ved sykkelen:
• Stor, høyreist ramme
• Spesielle dropouts bak
• Lukket gaffel
• Klokkekrank med delt aksel
• Treholker
• Trepedaler
• Rester av karbidlampe
• Gaffel, styrelager, bremsehendel, ringeklokke, setepinne og krank (deler av) er forniklet
• Pedaler er 9/16″
• Lagerskål stemplet med 09 11 (år måned?)
• Bakskjerm har fått påmontert hvit plate (påbudt 27. mai 1938), noe som indikerer at den var i bruk på dette tidspunktet

Videre skjebne: Kanskje ble den lagret / gjemt bort under krigen? Kanskje tålte den dette dårlig. Iallfall har den på et tidspunkt gjennomgått noen reparasjoner, mest trolig like i etterkant av krigen. Den har som nevnt blitt utstyrt med treholker og -pedaler. Så har det skjedd noe med drivlinjen. Opprinnelig krank har fått satt på et JØS-drev. Hva kan grunnen være til det? Kanskje hadde denne til og med blokk-kjede. Kanskje var det dette som røk og så fikk de ikke tak i nytt. På bakhjulet sto det nemlig et Torpedo-nav fra 1935. For å få dette og nytt kjede til å passe måtte de gjøre et bytte også foran. Videre har den trolig fått nytt sete, nytt styre og altså nyere hjul. Bakrammen har vært knekt, eller så godt som knekt, og det ble utført en nokså amatørmessig sveiseoperasjon (som jeg har gjenskapt like amatørmessig ved å fjerne den gamle sveisen og sveise på nytt). Opprinnelig farge var sort, men den ble på et tidspunkt malt blå. Da forsvant nok trolig de påmalte dekalene (hvis det var noen). Ved et senere tidspunkt igjen fikk den nye kostestrøk med maling, denne gang tilbake til sort med tykke og ujevne pinstriper i sølv.
Mitt bidrag til dette var å fjerne alle lag med maling ned til stålet. Så sveiset, slipte og sparklet jeg, Owatrolbehandlet både inni og utenpå før jeg igjen slipte, grunnet og lakkerte. Det er like amatørmessig gjort, men det er mulig den ble noen gram lettere. Pinstriping begir jeg meg ikke ut på i denne omgang.

Forhjulet har jeg beholdt uendret. Det er Westwood-felg og med lange, flotte eikenipler i messing. Navet er riktig nok krommet. Bakhjulet bygde jeg om. Jeg byttet ut Torpedonav (1935) med det eldste (løse) tilsvarende jeg hadde fra 1914 og satte på NOS galvaniserte eiker/nipler. Noen smådeler er byttet; ny skrue gjennom gaffel for å holde felgbremsen, nye kjedestrammere og feste for bremsearm i tillegg til nye holker. Som dere ser fikk den, ved et innfall, røde dekk samt et nyprodusert forniklet styre.