- Nr n-2021
- Merke: Raleigh
- Modell: Professional Mk V, racersykkel
- Fabrikant: Raleigh Bicycle Company
- Rammenummer: WE9001666
- Årsmodell: 1979
- Vekt: 10,1 kg med pedaler
- Størrelse: 56 cm c-t ST, 56 cm c-c TT
- Dekk: Mavic GP4 felger
- Nav: Record nav foran og bak, ny frikrans 14-28t bak, DA 53-42 foran.
- Annet: 3TTT styre og stem, Brooks Professional sete.
Johan Brox, sitater: «I begynnelsen var ordet, og ordet var hos GOD (Gerald O’Donovan). Han var sjef hos racerspesialisten Carlton, installert etter at Raleigh kjøpte dem opp i 1960. Carlton leverte da alle konkurransesyklene til Raleighs klubber og etterhvert profflag – «T.I. Raleigh». Men GOD ville vise menneskene enda bedre sykler. Han tok med seg de aller beste rammebyggerne fra Carlton og dannet en ny, hemmelig avdeling i den lille plassen Ilkeston. Dette ble Specialist Bicycle Development Unit – SBDU. Dette ble Raleigh og Reynolds testlaboratorium. T.I. hadde som kjent kjøpt opp begge selskaper og satte nå SBDU i sving med å teste grensene. Vi snakker nå 1974. Helt i starten eksperimenterte de mye med titanrammer. Etter skuffende resultater begynte de å varmeherde 531, og gav dermed liv til det første superstålet: Reynolds 753. SBDU leverte i utgangspunktet kun håndbygde sykler til konkurranse. Gradvis åpnet de opp for å ta bestillinger på mål fra privatkunder.»
«Tipper den er Carlton, men det skader ikke å spørre.» (Ja, det er den – red.). «Uansett en gedigen sykkel.»
JB: «Yesss. April 1979. W for Worksop, altså bygget hos Carlton. De ble lagd som en slags imitasjoner av SBDU. Med finere byggekvalitet enn andre Carlton-er fra den tiden. Professional Mk V.»
«Du kommer til å digge håndverket når du ser den i levende live! Tenk: Den aller, aller beste årgangen av Raleigh Professional, i de legendariske team-fargene.»
JB: «Så drømmebygget her ville vært Super Record med Superleggeri pedaler og Nuovo Record kranklager (proffene brukte ikke de mer knekkeklare titan-spindlene), Cinelli 1A stem, Cinelli Giro d’Italia styre (ikke for dyp i bukken), lavflens Record-nav på Mavic SSC eller GP4 felger, aller helst grå-eloksert, 2-1.8-2 eiker, Cinelli Unicanitor eller Iscaselle sort sete, Benotto styretape i perlemor, TA flaskeholder, TA «ConFex» flaske, Christophe tåklyper og Alfredo Binda Extra remmer i sort.»